torsdag 1 september 2011

Och vad är nu detta?

Åh, toppen. Ännu en blogg är kanske inte vad världen egentligen behöver...

Men här hamnade jag ändå! Kanske är den mest ett redskap för att samla och sätta mina egna åsikter på pränt, kanske är det också ett försök att motverka fördomar mot sådana som mig. Fördomar och aggresiva uttalanden mot hbt-personer, invandrare, handikappade, överviktiga osv. möts ofta av rejäla mothugg, men som troende kristen får jag åtminstone varje vecka läsa uttalanden som idiotförklarar mig och motståndet från allmänheten uteblir. Antagligen för att väldigt många delar uppfattningen om att troende är dumma och har många skadliga åsikter. Att kristna är homofober, abortmotståndare, nykterister, bibelfanatiker och allmänt vill återgå till att leva enligt någon skev bild av "fordom". Sanningen ligger rätt långt därifrån. Visst finns det kristna extremister, men den stora majoriteten idag är det inte, och jag vill ge en röst för alla oss mainstream-kristna. Observera dock att åsikter och tankar jag kommer ta upp här inte delas av ALLA kristna, jag talar bara för mig själv. Men det är en del av Svenska Kyrkan av idag: här finns plats för många olika sätt att tro på.


Ämnen jag planerar att skriva om: Tro, dopet, BIBELN (ska tydligen uttalas med tordönsstämma), mässan, synd och förlåtelse, exklusivism/inklusivism/pluralism, politik, änglar och vardag. Dessutom kommer det säkert bli litteraturtips, betraktelser, allmänna åsikter och en del utbrott av personlighet och galet pladder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar